מאמרים ברפואה אסתטית

אקנה אצל מבוגרים- דרכי התמודדות

National College of Aesthetic Medicine

מאת : המכללה לרפואה אסתטית

אקנה הוא מחלה המאפיינת את גילאי התבגרות, אך גם אנשים מבוגרים רבים סובלים מאקנה, בעיקר נשים בגילאי 30 ו-40. על אקנה בגיל מבוגר והפתרונות האפשריים בכתבה הבאה.

אנו נוטים להתייחס לאקנה כתופעה של גיל ההתבגרות. זה אמנם נכון והסטטיסטיקה מדברת על כך
ש70%-80% מבני הנוער יסבלו מאקנה ברמה כזאת או אחרת. מה שלאם כולם יודעים זה העובדה הפחות מוכרת שהאקנה לא מסתיים כשמתבגרים. אקנה יכול לפרוץ גם בגילאי ה-30, גילאי ה-40 ואפילו עד סוף גיל הפוריות.

פעמים רבות מייחסים את התפרצות האקנה בגיל מבוגר להריונות, שתיית אלכוהול, מריחת איפור שלא מתאים לעור הפנים ועוד.
זה לא נכון בכלל, נכון להיום אנחנו לא יודעים להניח את האצבע על גורם כזה או אחר להתפרצות אקנה בגיל מבוגר. הריון ולידה הם זרזים לתופעה אבל לא גורמים בלעדיים. אין ספק כי הבסיס לכך ביסודו הוא גנטי.

רק 10-15% מהאנשים שסבלו מאקנה בגיל צעיר ימשיכו לסבול מהתופעה בגיל מבוגר יותר או שיהיו חשופים להתפרצות שניה. הרופאים, כאמור, לא יודעים לשים את האצבע על הגורמים העיקריים לחזרתו של האקנה ותולים זאת במבנה הגנטי של כל אדם. הקורבנות העיקריים של האקנה המאוחר יהיו בעיקר נשים. המאפיינים של אקנה בגיל מבוגר שונים מאלו של גיל הנעורים.
בגיל העשרה הטיפול יכול להיות חיצוני היות והאקנה בולט על העור בדמות ראשים – נגעים אדומים ולבנים.
הפתרון המומלץ ביותר הוא כדורים נגד אקנה המבוססים על חומר פעיל שנקרא SOTRETINOIN .

באקנה המאוחר הראשים גדולים יותר, מזכירים ציסטות וממוקמים עמוק בעור כך שהטיפול חייב להיות פנימי היות והם פשוט לא מגיבים לטיפול חיצוני. בנוסף, האקנה המאוחר מתרכז בעיקר בפנים ופחות בגוף ואם כבר הוא מופיע על הפנים, הוא יתרכז בעיקר באזור התחתון, בסנטר.

קיימים שלושה פתרונות אפשריים לטיפול באקנה בגיל המבוגר:

    • הראשון-  טיפול באנטיביוטיקה-

 

    • זאת השיטה הכי פחות מומלצת. אמנם היא תטפל באקנה ובהמשך  ניתן אף יהיה לרדת במינונים מלקיחת כדור פעם ביום לפעם או פעמיים בשבוע, אבל ברגע שהמטופל יפסיק לקחת את האנטיביוטיקה, בחלק גדול מן המקרים האקנה יחזור, לרוב תוך פרק זמן של מספר חודשים. כך שהחיסרון העיקרי כאן הוא שימוש קבוע באנטיביוטיקה, דבר שהוא לא מומלץ כלל.

 

    • פתרון נוסף הוא גלולות למניעת הריון-

 

    • זאת אופציה טובה, אך הבעייתיות בלקיחת גלולה נעוצה בכך שברגע שמפסיקים לקחת אותן, האקנה יחזור.

 

  • הפתרון המומלץ ביותר הוא כדורים נגד אקנה המבוססים על חומר פעיל שנקרא SOTRETINOIN   כדוגמת הקיורטן.

מניסיון שלנו, 70-80%  מהמטופלים שלוקחים בממוצע 40 מ"ג ביום ל6 חודשים, מתגברים על מחלת האקנה בגיל מבוגר. לא מזמן יצאה בשורה לרופאים ולסובלים מאקנה עם כדור קיורטן במינון של 5 מ"ג. קיורטן 5 מ"ג הינו מינון בלעדי ומתווסף למינונים הקיימים (10, 20 ו-40 מ"ג). זוהי בשורה משמחת עבור הרופאים משום שכעת הם יוכלו ל'שחק' באופן מדויק יותר עם המינונים לסובלים מאקנה של הגיל המבוגר. לסובלים מאקנה כלל ולציבור הרחב בכלל  זוהי בשורה משום שלטיפול בנגעי האקנה יש השפעה אסתטית על העור ולכן מינון יומי של 5 מ"ג יכול להקנות מראה פנים חיוני יותר, מופחת צלקות, על אף שזה איננו בהתוויה שלו. גם כאן, כמו שתרופות אחרות ככל שיש שיפור ניתן לרדת במינונים.