מאמרים ברפואה אסתטית

כל המידע על פילינג

National College of Aesthetic Medicine

אחד הטיפולים המהפכניים שקיימים בקוסמטיקה הרפואית הינו פילינג.
פילינג משמעו קילוף העור, הורדת התאים המתים הנמצאים בשכבת העור העליונה וחשיפת תאים חדשים המקנים לעור מראה בריא, בוהק ורענן יותר.
כיום קיימות ומתפתחות דרכים רבות לטיפולי הפילינג ועליהם ארחיב  בהמשך.

פילינג אמנם הינו טיפול יעיל ומהפכני בתחום, אך הוא אינו זכות הנשמרת לעידן המתקדם שלנו היום ואינו נמנה עם ההמצאות של זמננו במאה הנוכחית בה אנו חיים.

ידוע כי עוד במצרים הקדמונית היו מתבצעים קילופי עור בטכניקות שונות תוך שימוש בחומרים שונים. הרי תהליך ההזדקנות ליווה וימשיך ללוות אותנו משך כל קיום האנושות וכבר לפני אלפי שנים נשים, אשר דאגו לטיפוחן, חיפשו, המציאו ומצאו דרכים שונות להתגבר ולעכב את תהליך הזדקנות העור, הטבעי. המצריות הקדמוניות היו מושחות את עורן בחומרים שונים כגון: חלב חמוץ, שאריות של ענבי יין, מלח או שפשוף העור עם עורות של חיות, כל זאת כדי להעניק לעורן מראה בריא ורענן יותר.

הפילינג בעיקרו מבוסס על חומצות ממקורות צמחיים ובתחילת המאה ה – 20 כבר החלו לבצע טיפולי פילינג המבוססים על חומצת הפנול (תרכובת אורגנית ארומטית). טיפולי הפילינג השתדרגו והתחדשו כל הזמן ובשלהי המאה ה – 20 כבר השתמשו בלייזר כאלטרנטיבה נוספת לביצוע טיפולי פילינג בדרגות ועומקים שונים.

דרכי הטיפול באמצעות פילינג:
את טיפולי הפילינג ניתן לבצע במספר דרכים ובשימוש בחומרים שונים, הכל בהתאם לרמת הקילוף והניקיון שזקוק לו העור, ספציפית לכל מטופל. ישנן ארבע פעולות קילוף עיקריות, אשר גם הן מורכבות מסוגים שונים של טיפול:

  • הראשון הינו הפילינג הטבעי:

בכל יום במקלחת, הפעולה הבסיסית של שפשוף הגוף וניקיונו בסבון ומים הינה למעשה פילינג לכל דבר.
באמצעות הסיבון אנו מורידים תאי עור מתים אשר צברו לכלוך וחושפים תאי עור חדשים. עם המודעות הקיימת היום יש לא מעט אנשים הרוחצים את פניהם וגופם בסבון נוזלי עם גרגירים בכוונה לבצע סוג של פילינג לעור. תחושת הרעננות והניקיון מתקבלת באופן מיידי, אך אינה נשמרת לאורך זמן, למעשה רק עד למקלחת הבאה, שתחזור על הפעולה.

  • הבא בתור הינו פילינג המבוסס על חומרים טבעיים: בשיטת קילוף זו משתמשים בחומרים מן הטבע, אותם מורחים על העור. גם פילינג זה מטרתו העיקרית היא קילוף התאים המתים וחשיפת תאי עור חדשים וגם פה יש דרגות קילוף ועומקי קילוף שונים.
  • ישנו קילוף שטחי בו פעולת הקילוף מתבצעת ע"י מריחת חומצות הממוצות מפירות וירקות כגון: תפוחי עץ, עגבניות ועוד. הטיפול יעיל בשיפור זרימת הדם בגוף ובזרימה הלימפטית. יש לחזור על הטיפול מדי חודש חודשיים ואינו יעיל לעור הזקוק לטיפול עמוק יותר.
  • קילוף נוסף המבוסס על חומרים מן הטבע הינו פילינג מכני. בשיטת קילוף זו מגרדים את העור עם גרגירים קשיחים לדוגמא: גרגירי המשמש. פילינג זה ממריץ את זרימת הדם וסופח שומנים ולכלוך מן העור. יש לחזור על הטיפול מידי שבוע בכדי לשמור על התוצאות.
  • טיפול נוסף המבוסס על חומרים מן הטבע הינו פילינג עמוק בקילוף מהסוג הזה משתמשים בחתיכות צמחים בשילוב שבבי אלמוגים ותמציות של פירות. טיפול הפילינג הזה מקלף את שכבת העור העליונה ומחדש אותה, כמו כן מבהיר כתמים בעור. לאחר הטיפול פעולת הקילוף נמשכת מספר ימים ומגיעה לתוצאות טובות מאוד, אם כי אין הטיפול מתאים לעור המצריך טיפול עמוק ומסיבי יותר כגון טיפול בצלקות למיניהן. טיפול זה ממריץ את מחזור הדם ומגביר את חילוף החומרים בעור. לאחר הפילינג אין להיחשף לשמש למשך יומיים.
  • פילינג כימי הינו טיפול עמוק יותר ומגיע לרובדי העור השונים ומחדש אותם. בטיפול פילינג זה משתמשים בחומצות כימיות היוצרות כוויות מדרגות שונות בעור, בהתאם לנזקי העור השונים. הפעולה הזאת מקלפת את שכבת העור הפגומה ולמעשה תגובת העור לכוויה היא יצירת שכבת עור חדשה. גם בטיפול הזה יש דרגות שונות של עומק הקילוף וזה בא לידי ביטוי בריכוזי החומצות שמשתמשים בהן. יתרונותיו של פילינג כימי הן ריפוי עמוק של העור, כמו כן טיפול בצלקות מדרגות שונות, התוצאות מחזיקות לאורך זמן והטיפול נעשה רק ע"י רופא מקצועי.
  • פילינג באמצעות לייזר הינו סוג של חלופה לפילינג הכימי. גם בטיפול זה יוצרים כוויה בעור, בדרגות שונות בהתאם לצרכי הטיפול. הכוויה נעשית באמצעות לייזר, לעיתים יש צורך בהרדמה מפאת הכאב הכרוך בתהליך. אחד מיתרונותיו הבולטים של פילינג בלייזר זה שהוא נותן מראה אחיד יותר לעור.
  • שיטה נוספת, חדשה יחסית לקילוף העור היא באמצעות-  גלי רדיו. בפילינג זה גלי הרדיו הם שאחראים להריסת שכבת התאים העליונה וחשיפה של שכבת העור תחתיה. השימוש בפילינג זה נעשה בעיקר באזורים עדינים כגון: העור סביב השפתיים.
  • הכלל החשוב ביותר הנכון לכל סוגי הטיפולים ובעיקר לפילינג כימי ופילינג באמצעות לייזר הוא לטפל במקומות מקצועיים ע"י מטפלים המוסמכים לכך ובעלי התעודות הרלוונטיות. כמו יעילותו של טיפול הפילינג כך הוא יכול להיות גם הרסני כשהטיפול אינו מקצועי.

אחת השאלות הנפוצות בנושא הפילינג , היא למי בעצם מיועד הפילינג?
מכיוון שאנו חיים בארץ שטופת שמש, אשר אחראית על מרבית נזקי העור הנחשף אליה ומכיוון שתהליך הזדקנות העור הינו דבר טבעי , אשר אינו פוסח על אף בן אנוש. בשל כך כל אדם יכול לחדש ולרענן את עורו ע"י טיפול פילינג. כמובן שטיפול הפילינג מותאם אישית לכל מטופל ולכל בעיית עור כלשהי ולגוון עורו. יש סוגי עור שמספיק להם טיפול שטחי כדי להעניק לו מראה זוהר ורענן יותר ויש שיצטרכו טיפול מעמיק יותר כדי לחשוף את שכבת העור הבריאה. לכל אחד נזקי עור שונים מסיבות שונות ולכן מה שמתאים לי לאו דווקא יתאים לשכנתי. ובכל זאת ישנם טיפולי פילינג המתאימים לכל סוגי העור ומבלי קשר לבעיית עור מסוימת. בשל הסיבות שמניתי תחילה כל עור זקוק לחידוש ורענון וכל אדם רוצה להיראות במיטבו.